Matkakirje Oktane 2024 -tapahtumasta

Matkakirje Oktane 2024 -tapahtumasta

Oktan pitkäaikaisena kumppanina Cloudworks oli tietenkin mukana vuoden suurimmassa Okta-tapahtumassa! Tämän vuoden Oktane vei meidät Pohjois-Euroopan kotoisasta nurkasta aina Las Vegasin kirkkaisiin valoihin. Matka oli melkoinen, mutta ehdottomasti hyödyllinen minulle ja kollegoilleni Max Rosencrantzille sekä Eric Helmille.

Oktane – kokonaiskuva

Vuoden 2024 Oktane-tapahtuma keskittyi kahteen keskeiseen teemaan: Identity is Security (Identiteetti on turvallisuutta) ja It’s Possible (Se on mahdollista). Jälkimmäiseen palaan myöhemmin, mutta "Identity is Security" sisältää niin monia ulottuvuuksia, että aloitan siitä.

Identity is security

Interoperability Profile for Secure Identity in the Enterprise (IPSIE)

Jokainen, joka on joskus työskennellyt monimutkaisessa organisaatiossa integraatioiden parissa, tietää, kuinka haastavaa on suojata ja yhdistää erilaisia järjestelmiä. Okta vastaa tähän haasteeseen johtamalla IPSIE-standardin kehittämistä — kokonaisvaltaista ja yhtenäistä standardia identiteettiturvallisuuden hallintaan palveluiden yhteydessä. Se kattaa SSO:n, elinkaaren hallinnan, pääsynhallinnan sekä todennuksen jälkeiset tapahtumat.

Näen IPSIE:n omaksumisessa pelkästään etuja sekä asiakkaille että toimittajille, jotka voivat virtaviivaistaa integraatioita ja parantaa samalla turvallisuutta ja tehokkuutta standardin ansiosta. Aion ehdottomasti nostaa tämän esiin tulevissa keskusteluissa niiden organisaatioiden kanssa, joiden parissa työskentelen.

IPSIE

Pre-Auth, During Auth, Post-Auth

Oktane 20 - tapahtuman toinen keskeinen aihe oli Oktan tavoite saada identiteettiturvallisuuden laajentaminen koskemaan kaikkia vaiheita. Monet yhdistävät sen vain kirjautumisprosessiin, korostaen MFA-tekijöitä, salasanan vahvuutta ja ehkä riskianalyysejä. Tämä lähestymistapa on kuitenkin vanhentunut ja rajoittava.

Sen sijaan meidän tulee huomioida nämä näkökohdat jo kauan ennen kuin käyttäjät pääsevät lähelle todennusvirtaa, ja jatkaa niiden tarkastelua heidän koko sen ajan, kun käyttäjä on vuorovaikutuksessa järjestelmiemme kanssa.

Oktan Identity Security Posture Management (ISPM) -ratkaisun avulla voimme tunnistaa ja lieventää riskejä jo ennen käyttäjien kirjautumista sekä jatkaa heidän toimintansa suojaamista kirjautumisen jälkeen. Integraatiot eri tietoturvapalveluihin, jotka jakavat riskisignaaleja ja valvottuja tapahtumia, mahdollistavat sen, että Okta voi rajoittaa käyttäjän pääsyä tai jopa kirjata hänet ulos sekä Oktasta että alaspäin virtaavista palveluista käyttämällä Universal Logout -toimintoa. Tämä tapahtuu työnkulkujen avulla, jotka hallitsevat tietoturvatapahtumia täsmällisesti kunkin organisaation vaatimusten mukaisesti.

Bring Your Own Identity Verification

Eräs keynote-esityksessä näytetty demo liittyi uusien käyttäjien onboarding-prosessiin. Tämä on yksi keskeisistä identiteettikäyttötapauksista kaikille organisaatioille, ja Okta vie sen uudelle tasolle. Saumattomalla integraatiolla identiteetintodentamispalveluihin organisaatiot voivat varmistaa, että tilin aktivoi oikea henkilö, mikä vähentää tietoturvariskejä. Prosessi on sujuva ja turvallinen, ja kun salasanan asettaminen korvataan Okta Verify- tai FastPass-menetelmillä, onboardingista tulee kitkatonta erityisesti etätyöntekijöille. Kyllä, kiitos!

Authentication

Turvalliset SaaS-palvelutilit

Palvelutilit voivat muodostua sokeaksi pisteeksi identiteettiturvallisuudessa ja aiheuttaa merkittäviä tietoturvariskejä, jos niitä ei hallita asianmukaisesti. Okta pyrkii laajentamaan identiteetinhallintatoimintojaan kattamaan myös nämä tilit varmistaakseen, että kaikki identiteetit — eivät vain suoraan ihmisiin liittyvät — ovat hallittuja ja turvallisia. Olen innokas oppimaan tästä lisää, sillä tiedän monien asiakkaideni jo kohtaavan tämän ongelman.

Customer Identity Cloud – uutta

Customer Identity Cloud (CIC) on saanut uusia ominaisuuksia, kuten Auth for Gen AI, joka mahdollistaa AI-agenttien turvallisen pääsyn palveluihin käyttäjien puolesta. Prosessi on täysin turvallinen ja joustava, tarjoten käyttäjän vahvistusta ja todentamista tarvittaessa matkan varrella.

Erityisesti B2B-asiakkaita palveleville CIC-asiakkaille tervetullut uudistus on itsepalvelukonfiguroinnin mahdollisuus sekä SSO:lle että elinkaaren hallinnalle. Tämä on erittäin tehokasta ja tukee Oktan sitoutumista turvallisiin identiteetti-integraatioihin kaikissa palveluissa. Se antaa organisaatioille mahdollisuuden tuoda omat IAM-teknologiansa ja prosessinsa CIC-pohjaisiin palveluympäristöihin, mikä johtaa parempaan turvallisuuteen, tehokkaampiin prosesseihin ja lisääntyneeseen käyttäjäystävällisyyteen — IAM-hyötyjen Kinder-muna!

Toinen CIC:iin liittyvä ominaisuus, jonka haluan nostaa esiin, ovat uudet lomakkeiden räätälöintivaihtoehdot, jotka mahdollistavat asiakkaiden prosessien mukauttamisen ja erikoistamisen eri tilanteisiin. Ne mahdollistavat erilaisten käyttäjätyyppien käsittelyn erityisissä skenaarioissa profiilin luomisen, turvallisuuden ja ulkoisten palveluiden integroinnin kautta koko prosessin ajan. Tämä tarjoaa todella vaikuttavia mahdollisuuksia.

“It’s Possible!”

Puhutaan seuraavaksi Oktanen toisesta teemasta: “It’s Possible!” Teeman kiteyttivät täydellisesti kaksi keynote-puhujaa, jotka olivat keskenään hyvin erilaisia, mutta omalla tavallaan todella inspiroivia.

Alex Honnold at Oktane

Ensimmäisenä esiintyi Alex Honnold, maailmankuulu kalliokiipeilijä, joka tunnetaan erityisesti vapaakiipeilystä korkeilla kallioseinämillä. Saattaa kuulostaa oudolta kutsua miestä, joka kiipeää huimiin korkeuksiin, "jalat maassa olevaksi", mutta juuri sellainen hän oli. Hänen lähestymistapansa haasteisiin niin elämässään, ammatissaan kuin hyväntekeväisyystyössäänkin oli hyvin samaistuttava ja inspiroiva.

Michael J. Fox at Oktane

Toisena puhujana oli itse Michael J. Fox, joka jakoi meille kaikille elämänviisauksia ja esimerkkejä huumorin kautta. Kun häneltä kysyttiin, muuttuiko hänen identiteettinsä Parkinsonin taudin diagnosoinnin jälkeen, hänen yksinkertainen vastauksensa oli: "Ei, olin edelleen Michael J. Fox, vain Parkinsonin kanssa." Hän korosti sitä, miten elämässä kohdataan sen tuomat yllätykset, ollaan kiitollisia hyvistä asioista ja varmistetaan, että itselle ja ympärillä oleville ihmisille tarjotaan hyviä nauruja.

Oktan “Partner First” -strategia

Oktanen palattua Las Vegasiin, kaupunkiin, jossa osallistuin ensimmäiseen tapahtumaan jo vuonna 2018, mietin, kuinka paljon asiat ovat muuttuneet Oktan kumppaneille kuten meille. Silloin palveluntuottajakumppanien rooli oli vielä epämääräinen, erityisesti EMEA-alueen ulkopuolella.

Nykyään Okta on kuitenkin rakentanut kattavan viitekehyksen, joka tekee yhteistyöstä kumppanien kanssa entistä tehokkaampaa. Olen erittäin iloinen tästä kehityksestä ja innolla odotan, miten strategia tulee jatkossa vahvistumaan, kun Oktan selkeä "Partner First" -linja vahvistuu entisestään kaikessa toiminnassa.

Oktanessa viettämieni päivien ja Oktan tiimin kanssa käymieni keskustelujen perusteella on selvää, että he myös tekevät kuten puhuvat Jokainen tapaamani Oktan edustaja oli innokas keskustelemaan ja auttamaan, tarjoten näkemyksiä ja palautetta, joka heijasti heidän sitoutumistaan kumppaneidemme tukemiseen. Yhteistyömme koostuu tietysti paljosta muustakin, mutta tämä kertoo paljon siitä, millaiseksi kumppaniksi Oktan tiimi haluaa yrityksensä olevan – ja on mahtavaa voida todeta tämä ääneen!

Oktan panostus kumppanuussuhteisiin ei ole pelkkää strategista päätöstä, vaan konkreettista toimintaa, joka näkyy jokaisessa kanssakäymisessä. Tämä on juuri sellainen kumppanuus, joka luo todellista arvoa sekä meille kumppaneille että asiakkaille.

Miten tästä eteenpäin?

Kun istun lentokoneessa Eurooppaan palatessani, päässäni pyörii edelleen kaikki viikon aikana oppimani. Erityisten uutisten ja ilmoitusten lisäksi mietin muutamia asioita:

Kuinka voimme Cloudworksissa päästä käsiksi kaikkiin näihin uusiin päivityksiin mahdollisimman pian? Meillä on velvollisuus varmistaa, että asiakkaamme saavat kaiken irti Oktasta, ja epäilemättä monet tulossa olevista ominaisuuksista tuovat heille suurta hyötyä!

Kuinka nopeasti kaikki kehitystyö toteutuu, ja milloin EMEA-alueen asiakkaamme pääsevät käyttämään heitä eniten kiinnostavia ominaisuuksia? Rakastan nähdä "maailmanlaajuinen saatavuus" -tekstejä Oktan dioissa, ja toivon todella niiden olevan usein esillä tulevana vuonna!

Kaikkein tärkeimpänä: kuinka varmistan, että olen mukana joukossa, joka matkaa vuoden 2025 Oktane-tapahtumaan? Tapahtuma oli täynnä loistavia sessioita, verkostoitumismahdollisuuksia ja jopa hauskoja juhlia – se oli todella unohtumaton kokemus!

Arne at Oktane 2024

Lopuksi

Suuri kiitos kaikille, jotka olivat mukana järjestämässä ja toteuttamassa tätä tapahtumaa! Voin vain kuvitella, kuinka paljon suunnittelua ja logistiikkaa järjestäminen on vaatinut, ja tiedän, että teette jo nyt kovasti töitä varmistaaksenne, että ensi vuoden Oktane on yhtä menestyksekäs.

Jos haluat oppia lisää Oktanessa julkistetuista asioista sekä siitä, miten ne voivat vaikuttaa organisaatioosi, älä epäröi ottaa yhteyttä. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi ja pureudumme niihin hyötyihin ja vaikutuksiin, joita nämä uudistukset voivat tuoda sinulle!